Mikä on terveellisin maidoton maito?

Mikä on terveellisin maidoton maito?

Olipa sitten vietetty rauhallinen yö sängyssä kupin lämpimän maidon kanssa tai keitetään vahvaa kahvia päivän aloittamiseksi, maito on tärkeä osa monien ruokavalioita. Maitoa pidetään yleensä täysravintolana, joka sisältää monia välttämättömiä ravintoaineita, mukaan lukien proteiinia, A-, B1-, B2-, B12- ja D-vitamiineja, kaliumia ja magnesiumia.

Maito ei ole kaikille

Maito ei kuitenkaan ole sopiva valinta kaikille, koska se voi aiheuttaa joillekin ihmisille päänsärkyä, vatsakipuja ja allergisia reaktioita. Siksi riippumatta siitä, oletko laktoosi-intoleranssi vai haluatko vain jättää kaikki eläinperäiset tuotteet ruokavaliosta, on monia syitä, miksi haluat siirtyä eläinperäisestä maidosta muihin kuin maitotuotteisiin.

Hyvä uutinen on, että muiden kuin maitotuotteiden kasvavan kysynnän vuoksi markkinoilla on paljon maitotonta maitovaihtoehtoa.

Manteleista, kookospähkinöistä, banaaneista, riisistä, soijasta kauramaitoon on tietysti monia kasvipohjaisia ​​vaihtoehtoja, jotka voivat korvata tavallisen maidon. Jos etsit terveellisintä vaihtoehtoa tavalliselle maidolle, autamme sinua. Olemme listanneet parhaat kasvipohjaiset maidonkorvikkeet.

Mantelimaito

Mantelimaito on saavuttanut suosion viime aikoina, ja sitä pidetään terveellisempänä vaihtoehtona eläinmaidolle. Se valmistetaan liottamalla manteleita ja sekoittamalla ne veden kanssa, jotta saadaan kevytrakenteinen, kermainen, pähkinäinen neste. Tässä vaihtoehtoisessa maidossa on vähemmän kaloreita, ei tyydyttynyttä rasvaa tai kolesterolia ja 25% suositellusta päivittäisestä D-vitamiinin määrästä.

Siksi, jos etsit vaihtoehtoja tavalliselle maidolle täydentämään painonlaskuasi ja haluat vähentää päivittäin kuluttamiasi kaloreita, mantelimaito on ihanteellinen valinta.

Vaikka se voi korvata eläinmaidon, sen erittäin pienen proteiinipitoisuuden vuoksi joudut ehkä kuluttamaan enemmän proteiineja ruokavaliosta eri lähteistä.

Kookosmaito

Kookosmaito valmistetaan jauhamalla kookospähkinämassa (kookospähkinän valkoinen osa) ja liottamalla se kuumaan veteen. Purista se sitten cheeseclothin läpi saadaksesi nestettä. Jos haluat vähentää päivittäistä hiilihydraattien saantiasi, kookosmaito voi olla ihanteellinen valinta, koska se sisältää vähän tai ei lainkaan hiilihydraatteja.

On kuitenkin erittäin suositeltavaa välttää tämän kasvipohjaisen maidon liiallista kulutusta, koska se sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa (keskipitkäketjuiset triglyseridit (MCT)). Lisäksi kookosmaidolla on alhaisin proteiinipitoisuus ylistetyistä maitokorvikkeista.

Kauramaito

Tämä maidoton maito saadaan sekoittamalla kokonaiset kauranjyvät vedellä ja suodattamalla seos. Sillä on luonnollinen kermainen ja hieman makea rakenne. Ravintoarvon osalta tässä maidossa on runsaasti kuitua verrattuna lehmiin ja muihin markkinoilla oleviin maitotuotteisiin.

Siinä on myös paljon proteiineja ja hiilihydraatteja, mikä tekee siitä hyvän energialähteen ja on tyydyttynyt rasva. Toisin kuin muut muut kuin maitotuotteet, se voidaan valmistaa helposti kodin mukavasti.

Riisimaito

Jos olet laktoosi-intoleranssi tai allerginen soijalle tai pähkinöille, riisimaito on edelleen paras valinta.

Riisinuudelit valmistetaan hiotusta riisistä ja vedestä. Siinä on paljon vähemmän proteiini- ja rasvapitoisuutta, ja jokainen kuppi riisimaitoa sisältää 140 kaloria ja 2-3 grammaa rasvaa.

Korkean glykeemisen indeksin ja kahdesti niin monien hiilihydraattien kuin maidon vuoksi sitä pidetään yleensä epäedullisimpana vaihtoehtona. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että riisimaidon nauttiminen lehmänmaidon sijasta voi aiheuttaa aliravitsemusta imeväisille, jos asianmukaista hoitoa ei ole.

Olen maitoa

Soijamaito on yksi maidon suosituimmista vaihtoehdoista, koska soijamaidossa on runsaasti proteiinia ja se sisältää myös paljon B-vitamiinia. Se on valmistettu soijapavuista ja sillä on mieto maku ja kermainen ulkonäkö. Se sisältää runsaasti useita ravintoaineita, mukaan lukien kalium, rauta ja B-vitamiinit. Se sisältää myös 10% foolihapon suositellusta päivittäisestä saannista.

Mutta parasta on, että suosituimpien eläinmaitokorvikkeiden joukossa soijamaitoa pidetään terveellisimpänä ja ravitsevimpana korvikkeena.

Kyllä, makeuttamattomat soijapavut sisältävät 3,3 grammaa proteiinia 100 grammaa kohden. Ei ole epäilystäkään siitä, että se on maidolle lähin kilpailija ja sitä pidetään yleensä terveellisimpänä vaihtoehtona muille kuin maitotuotteille.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *