Kuinka sopeutua päivittäisiin tottumuksiin viidessä vaiheessa!

Kuinka sopeutua päivittäisiin tottumuksiin viidessä vaiheessa!

Habit on toiminta, joka muuttuu automaattiseksi toistuvien toistojen avulla, helppo ja voidaan suorittaa ilman erityistä huomiota. Yritä pysyä liikuntasuunnitelmassasi, kokata itse säännöllisesti tai viettää ilta lukemisen sijaan Netflixin katsomisesta? Siksi tämä tarkoittaa, että et ole pystynyt kehittämään tiettyä käyttäytymistä tavanmuodostuksen avulla.

Nyt olet ehkä alkanut ymmärtää, miksi uusien hyvien tapojen kehittäminen ei ole niin helppoa. Joten miten kääntää hallittu käyttäytyminen automaattiseksi käyttäytymiseksi?

Tässä artikkelissa annamme sinulle 5-vaiheisen suunnitelman hyvien tapojen kehittämiseksi pitkällä aikavälillä. Suosituksemme auttavat sinua vahvistamaan terveellistä, tasapainoista elämäntapaa.

Vain 5 vaihetta hyvien tapojen toteuttamiseksi

1. Aseta tavoitteet

Ensimmäinen askel terveellisen elämäntavan kehittämisessä on määrittää, mitkä tavat pitää yllä. Tätä varten sinun on määriteltävä tavoitteet.

Journal of Counseling and Clinical Psychology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan tavoitteiden asettaminen on välttämätön tekniikka, joka auttaa tuottamaan tehokkaita käyttäytymismuutoksia. (1) Tutkijoiden on  tärkeää asettaa tavoitteet muutoksen maksimoimiseksi.

Käytä tarpeeksi aikaa harkitaksesi huolellisesti, mitä haluat saavuttaa, mitkä ovat tarpeesi, kuinka olla lähempänä itseäsi ja lähempänä todellista ihmistä … Kun sinulla on selkeä visio, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen, joka on määritellä toimintasuunnitelma.

2. Tee suunnitelma

Kun olet asettanut tavoitteesi, tarvitset konkreettisen suunnitelman, jossa on todelliset vaiheet. Mitä (pieniä) toimintoja teet ja toistat päivä päivältä päästäksesi lähemmäksi tavoitteitasi?

British Journal of General Practice -tutkimus osoitti, että jopa pienet muutokset jokapäiväisessä elämässäsi voivat aiheuttaa suuria muutoksia käyttäytymisessäsi.

Tässä on joitain esimerkkejä käyttäytymisen mukauttamisesta jokapäiväisessä elämässä.Voit myös muuttua pitkäaikaisiksi tottumuksiksi:

  1. Aloita uusi päivä tietoisesti ja nauti tästä hetkestä  . Jos tunnet jo olevasi stressaantunut aamulla, se vaikuttaa mielialaasi ja voi vaikuttaa koko päivään. Annamalla aamulla tarpeeksi aikaa toiminnan aloittamiseen hiljaa, miettimällä, mitä aiot tehdä, ja jopa meditoimalla, voit valmistautua onnistuneeseen päivään.
  2. Nauti terveellisestä aamiaisesta  . Ota ensin aikaa istua syömisen sijaan. Kaikilla ei ole suurta ruokahalua aamulla, joten harkitse aamiaisen räätälöintiä kehosi tarpeiden mukaan. Päivän ensimmäisen aterian tulisi olla runsaasti proteiinia ja hyvää rasvaa, jotta saat tarpeeksi energiaa ja pysyt valppaana.
  3. Harkitse ennen lasillisen aloittamista lasillisen vettä  .
  4. Yritä tehdä jonkin verran liikuntaa lounastauon aikana : tee jonkin verran  liikuntaa niskaasi ja hartiasi rentouttaaksesi tai tee harjoittelua päivittäisen liikunnan ylläpitämiseksi.
  5. Suunnittele syödä terveellisiä välipaloja illalla  . Tällä hetkellä päivästä monet ihmiset kokevat vähän energiaa ja / tai suuren nälän.
  6. Valmista oma illallinen  . Kun valmistat ruokaa, kulutat vähemmän kaloreita, ja mikä tärkeintä, sinulla on täydellinen hallinta kehon polttoaineen ravintoaineista.
  7. Suunnittele harjoitus etukäteen  . Harjoittelemalla samaan aikaan joka päivä, luot automaattin.
  8. Lue kirja ennen nukkumaanmenoa  . Lukeminen voi auttaa kehoa ja mieltä rentoutumaan ja helpottamaan nukahtamista. Tämän avulla voit nukkua hyvin.
  9. Varmista, että nukut vähintään 7 tuntia joka ilta  . Viikon aikana yritä mennä nukkumaan säännöllisesti.
  10. Opi hallitsemaan stressiä paremmin. Kun asiat eivät suju suunnitelmien mukaan, on helppo luopua tietyistä tottumuksista. Löydä pieniä tapoja vähentää jännitteitä.

3. Pidä se vakiona ja säännöllisenä

Tutkimukset osoittavat, että yksinkertaisten toimintojen toistaminen voi auttaa muuttamaan ne tottumuksiksi. Mutta konteksti voi myös parantaa mekanismia sen automaattisen toteuttamisen helpottamiseksi.

Toisin sanoen, jos teet edelleen samoja toimintoja tiettyjen tapahtumien jälkeen, aivosi sopeutuvat automaattisesti jaksoon.

Esimerkiksi, jos harjoittelet ennen aamiaista joka aamu, se muuttuu nopeasti automaattiseksi. Tämä tarkoittaa, että tekemällä tällaista liikuntaa säännöllisesti ennen aamiaista, aivosi ohjelmoidaan vähitellen harjoittelemaan, eikä sinun tarvitse enää kysyä itseltäsi tätä kysymystä.

Hyvä tapa aloittaa on valita tottumukset, jotka haluat lisätä aamurutiineihisi, kuten meditaatio, tai yksinkertaiset asiat, kuten juominen vettä heräämisen jälkeen tai levätä hiljaa ilman puhelinta. aamu

Kuinka kauan kestää tavan kehittyminen? Tutkimukset ovat osoittaneet, että käyttäytymisen muutos ja automaattinen hallinta vievät noin kaksi kuukautta. Siksi menestyksen avain on johdonmukaisuus ja säännöllisyys! On luonnollista, että toistat toimenpiteen noin kahden kuukauden ajan.

4. Älä anna epäonnistumisen pysäyttää sinua

Tavoitteiden saavuttaminen ei tietenkään ole aina helppoa, ja takaiskuja voi esiintyä. Joskus et välttämättä noudata suunnitelmaa, älä käytä, et halua syödä tai nukkua.

Brittiläiset tutkijat ovat osoittaneet, että vaikka emme ryhdy tiettyihin toimiin suunnitellusti, se ei häiritse vakavasti tapojen muodostumisprosessia. (4)   Jos tapa on vakiintunut, toiminnan automaattinen luonne näkyy uudelleen.

Näitä poikkeuksia ei tietenkään tule käyttää väärin, koska mitä vähemmän hyviä tapoja sinulla on, sitä vaikeampi on toistaa niitä. Siksi voit tarkistaa suunnitelmasi aika ajoin, mutta älä unohda tavoitteitasi ja palaa takaisin radalle mahdollisimman pian!

5.  Rentoudu

Mutta muista, että on parasta olla hyvien ihmisten vihollinen. Varo, ettet tee tottumuksesta pakkomielle ja lisää paineita jokapäiväiseen elämään. Yritä kehittää hyviä tapoja, mutta älä liioittele sitä! Suunnittele lepo- ja rentoutumisaikasi vain joka viikko. Ehkä sinun pitäisi myös viettää aikaa aktiivisen ajattelun tai meditaation harjoittamiseen. Kiitos kaikesta, mitä kehosi tekee joka päivä. Hemmottele häntä!

Miksi ei tehdä joogatunteja, lukea hyvää kirjaa sohvalla tai vain rentoutua? Käytä tätä aikaa kehosi ja mielesi palauttamiseen.

tiivistettynä

Pienetkin muutokset voivat muuttaa suuresti jokapäiväistä elämääsi. Noudata tässä artikkelissa ehdotettuja viittä vaihetta uusien terveellisten tapojen omaksumiseksi. Huomaat myös, että pääset eroon huonoista tottumuksistasi. Siksi ajattele positiivisesti pysyäksesi motivoituneena ja saavutat tavoitteesi pian!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *