Kehitys mentaliteetti – avain urheilumotivaatioon

Kehitys mentaliteetti – avain urheilumotivaatioon

Onko ammattialalla, yksityiselämässä tai urheilussa menestys alkaa mielessä. Kuntotavoitteidesi saavuttamiseksi ja suosikkiurheilulajiesi saavuttamiseksi sinun ei tarvitse vain harjoittaa säännöllisesti, parantaa taitojasi, mukauttaa ruokailutottumuksiasi, vaan myös omaksua oikea asenne. Tässä tulee esiin ns. “Kasvuajattelu”: Stanfordin yliopiston psykologian professori Carol Dweck keksi tämän kirjassaan “Ajattelutapa: menestyvä uusi psykologia” konsepti. Sittemmin tämä on löydetty lukuisista tutkimuksista (1, 2, 3, 4), jotka ovat osoittaneet, että oikean ajattelutavan omaksuminen on välttämätöntä menestyksen (harjoittamisen) kannalta. Mutta mikä on niin kutsuttu “kehitys”-mentaliteetti?

Kiinteä mentaliteetti VS. kehittäminen

Dweckin mukaan on olemassa kaksi erilaista mentaliteettia: niin kutsuttu “kiinteä” tila ja niin kutsuttu “kehitystila”. Oletko koskaan ajatellut, että kehosi ei sovellu liikuntaan? Oletko liian ohut, liian lyhyt, liian raskas tai liian heikko? Ehkä vertaat itseäsi muihin ja luulet, ettet voi enää sopeutua, nopeasti tai tehokkaasti muiden tavoin? Tätä ajattelutapaa kutsutaan kiinteäksi ajattelutavaksi.

Ihmiset, joilla on kiinteitä ideoita:

  • Usko, että älykkyys ja lahjakkuus syntyvät eikä niitä voi muuttaa
  • Ajattele vaivaa negatiivisena
  • Vältä haastetta
  • Anna epäonnistumisen lannistaa itseäsi
  • Vaikea hyväksyä kritiikkiä
  • Katsele muiden menestystä kilpailuna

Tämän mentaliteetin avulla on vaikea motivoida itseäsi osallistumaan urheiluun ja saavuttamaan tavoitteesi. Toisaalta kehitysideoiden käyttö voi tehdä asioista helpompia. Ihmiset, jotka katsovat asioita tällä tavalla, uskovat, että heidän kykyjään voidaan kehittää kovalla työllä. He eivät epäröineet hyväksyä uusia haasteita, pitävät kritiikkiä ja epäonnistumista oppimismahdollisuuksina. Toisten menestys ja saavutukset inspiroivat heitä. Riippumatta siitä, kuinka lahjakkaat nämä urheilijat ovat, heidän ahkera työ ja sitkeys tekevät heistä asemansa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kehittynyt mentaliteetti voi parantaa itsetehokkuutta, kykyä selviytyä tietyissä tilanteissa ja itsetuntoa. Tämä mentaliteetti myös kehottaa sinua harjoittelemaan enemmän (5), mikä puolestaan ​​lisää päättäväisyyttäsi.

Kuinka muuttaa ajattelutapaa

Kuulostaako jokin kiinteän ajattelutavan ominaisuus sinulle tutulta? Älä paniikkia, et ole yksin. Onneksi psykologisen koulutuksen ansiosta pystyt järjestämään asiat uudelleen ja siirtymään kohti rakentavampaa ajattelutapaa. Seuraavat vinkit auttavat sinua tekemään tämän.

1. Määritä menestyskäsitteesi uudelleen

Tärkeää ei ole tavoite, vaan tie. Tämä saattaa kuulostaa sinulle kliseeltä, mutta tässä tapauksessa se on aivan oikein. Menestyminen urheilussa ei välttämättä tarkoita sitä, että joudut osallistumaan maratoniin, osaa ylläpitää tasapainoa tai nostaa valtavia käsipainoja. Tärkeää on tehdä parhaasi ja parantaa jatkuvasti itseäsi. Vaikka tavoitteesi onkin osallistua (puoli) maratoniin, älä unohda juhlia ensimmäistä 5k tai 10k. Olet parantunut, sinun pitäisi olla ylpeä itsestäsi. Tarvitsetko apua tavoitteiden asettamisessa? Löydä sitten henkilökohtaisten tavoitteiden toiminta adidas Running -sovelluksessa.

2. Hyväksy takaiskuja ja turhautumisia

Harjoitteletko säännöllisesti, mutta et silti pysty tekemään push-upia? Juoksitko viime ajon aikana odotettua hitaammin? Meillä kaikilla on takaiskuja. Tämä on osa peliä. Ilman niitä elämä olisi tylsää. Mutta jokaisessa epäonnistumisessa on opittava. Kysy itseltäsi, jos tavoitteesi eivät ole liian kunnianhimoisia, tärkeintä on, älä lannistu, kuinka säätää liikuntatapojasi!

3. Älä pelkää innovaatioita ja hyväksy uusia haasteita

Poistu mukavuusalueeltasi! Olet aina halunnut kokeilla nyrkkeilyä, mutta etkö tunne, että sinulla ei ole tarpeeksi voimaa? Ystäväsi kutsui sinut kiipeilemään heidän kanssaan, mutta olet huolissasi, ettet pysty siihen? Lopeta ajattelu, pidä siitä kiinni ja ole vahvempi kuin tekosyitä.

4. Hyväksy kritiikki ja inspiroi

Älä pelkää muiden menestystä. Sen pitäisi pikemminkin olla inspiraatiosi. Älä epäröi kysyä neuvoa ja kohdella jokaista kommenttia mahdollisuutena parantaa itseäsi. Kokeile esimerkiksi seuraavia ammattitaitoja löytääksesi sopivat lämmittelyolosuhteet tai valmistaudu ensimmäiseen maratoniin.

Joten, oletko valmis muuttamaan ajattelutapaa ja saavuttamaan tavoitteesi? Joten, ole hyvä ja osallistu uuteen “Train Like You” -haasteeseemme adidas Training -sovelluksessa ja inspiroi motivaatiotasi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *